Sunday, January 25, 2009

Mengapa Yahudi Bijak

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu “Mengapa Yahudi Bijak?”. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, “ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak” Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.


Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.


Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato!

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Dr. Stephen Carr Leon

49 comments:

  1. good info...
    bro translate sendiri ke nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل



      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      Delete
  2. kalau copy paste di galakkan lotak credit..hihi




    miji
    http://fotoharian.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Saya juga perhatikan banyak pelajar pintar kat kampung saya dari keluarga yang mempunyai kedai runcit sebab hari-hari buat kiraan. Bagitu juga dengan anak-anak guru Quran ramai yang pintar. Tapi persoalannya kenapa orang Yahudi JAHAT! Ada sesiapa buat kajian.

    www.iklaneka.net.my

    ReplyDelete
  4. ousmane5483 is using a different version of Yahoo! Messenger. Certain features may be unavailable.

    Akiro Nakamura: weh..ko ni proxy yahudi ke....kaum yg dilaknat allah...walau sebijak dan sehebat mana pun...ia tetap yahudi..takkan hilang firman2 allah dalam Al-Quran...seperti nilah gambaran tentang kerasnya hati orang-orang Yahudi, didalam surah Al-Baqarah:74 dituliskan “Bahkan kerasnya batupun tidak bisa mengimbangi kerasnya hati mereka. Sebab di antara batu pun masih ada yang terbelah lalu keluarlah mata air darinya dan diantaranya juga ada yang meluncur jatuh, karena takut kepada Allah. Dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan”.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. salam, 1 kajian y bagus, semoga penulisan seperti ini dapat d perbanyakan dari semasa ke semasa...=p

    ReplyDelete
  7. 10Q ... in the future kalau ada lg useful/knowledgeable research/article like this harap tuan dpt kongsi bersama lagi.

    ReplyDelete
  8. hurmmm...
    tidak dinafikan,bangsa yahudi ni adalah bangsa yg dilaknat..
    bangsa yg pada akhir zaman,akan dimatikan smpai tidak ada langsung hatta seorang pun yg tinggal...untk coretan diatas,mmg kaum yahudi patut dilaknat...
    tetapi,pada pemikiran sy,isu diatas ptt dilihat dlm sudut yg positif jugak..
    jgn melihat mereka sbg bangsa yg hina,tetapi bljrla bagaimana mereka membina tamadun mereka....
    bnd yg btol,kita kena ikut,walaupun mereka itu kafir slagi tidak bercanggah dgn kita..
    sy tertarik dgn pandangan diakhir kolum diatas,bagaimana harus kita berfikir untk membina generasi yg berjaya??
    dan pd pndgn sy ialah,kita sendiri perlu mengubah mentaliti dan cara kehidupan kita...
    kdg2 aku heran,kita menghina yahudi,tp at da same time,kita jugak terikut ngan budaya meraka dan mgguna pakai brgan mereka juga...
    so,siapa yg ptt dihina??kita atau mereka>??

    ReplyDelete
  9. pemboikotan produk baranngan yahudi memang patut bagi mengajar mereka melalui ekonomi.
    tetapi yg lebih patut di boikot ialah produk doktrin dan dakyah yahudi. di antaranya 'produk' sekularisme dan hedonisme. mereka sendiri tidak mengambil produk ini tetapi di promosikan kpd dunia islam.

    ReplyDelete
  10. ni nak komen sikit ... hari ni dan semalam sahaja dah 4 - 5 email saya dapat pasal "kenapa yahudi ni bijak" oleh Dr. Stephen Carr Leon

    Saya cuba google Dr. Stephen Carr Leon, tp langsung tak jumpa sapa sebenarnya orang tersebut. Yang banyak hanyalah email/website/forum yg nama Dr Leon tersebut digunakan.

    Sapa Dr Leon ni ?? Selagi kita tak tau betul ke tak kewujudan Dr Leon ni, berhati2 lah ye. Jangan main hentam keromo percaya apa yang kita dapat dari Internet ni

    ReplyDelete
  11. BORING BETULLAH,,ADA ORANG KOMEN PASAL PEMAKANAN YAHUDI NI KAT BLOG SAYA. DIA MARAH SANGAT SAYA KATA BUAT APA BIJAK SEPERTI YAHUDI? PENULIS BLOG NI KE YANG MARAH TU....SAYA BACA KAT SINI TADI.

    ReplyDelete
  12. barang siapa yang mengikuti cara hidup suatu kaum niscaya ia menjadi bagian dari kaum tersebut.

    Kita, orang islam, telah diberi Allah ajaran yang sangat sempurna, jauh lebih sempurna dari ajaran yahudi. Dengan Islam kita bisa jaya, dengan Islam kita bisa kaya, dengan Islam kita bisa pintar, dengan Islam kita bisa raih segala kemenangan. Tak perlulah kita kaji2 cara hidup bangsa yang dilaknat Allah ini, lalu kita terkesima dan mengikuti mereka. Cukuplah kita jalankan semua ajaran Islam dengan baik, niscaya kita akan meraih semua kejayaan, di dunia dan di akhirat.

    ReplyDelete
  13. abis penuh inbox Gmail aku artikel nih...sapolaa rajin spam ....

    Aku nak tanya bijak pandai kat sini, aku programming guna PHP, PHP nih Yahudi yg cipta free version dan certificate dia pun ada...tapi kena bayar. So kena ker boikot ?

    ReplyDelete
  14. so siapa masuk sini sila masuk di http://www.acfk.net

    ReplyDelete
  15. mengikut pemakanan rasulullah pun mmg makan should start with fruits first, n kalau mkn makanan yg berasal dr laut(ikan n seafoods) adalah better spy x combine dgn dr darat(beef,mutton,etc)...
    for pragnant mum pun rasullah suh bnyk baca quran n berfikir..
    well,byk cara hidup yahudi yg diadaptasi drpd ajaran islam,cuma mgkin org islam kurang mengamalkan ajaran islam sendiri..
    p/s: buah kurma mmg la the greatest buah in the world..tu suma org tau kan...

    ReplyDelete
  16. Aku pernah dengar sorang ulamak bagitau orang Yahudi ni Allah bagi diorang kelebihan cerdik dan cantik kerana inilah satu2 bangsa di dunia yang pernah makan makanan dari syurga yang Allah turunkan pada mereka masa mereka sesat pada zaman Nabi Musa. Besides the point, kita orang Islam sendiri kena pegang pada sunnah Nabi saw dalam kehidupan kita. Orang Yahudi tahu pertolongan Allah takkan sampai pada orang islam bila orang Islam tinggalkan sunnah, sebab tu diorang buat macam2 usaha supaya sunnah Nabi ni keluar dari kehidupan orang Islam. Bahkan kalau orang bukan Islam pun buat sesuatu ikut cara Nabi SAW, mereka akan berjaya, macam cerita kat atas tu. Masalahnya hari ini, kita bersungguh-sungguh boikot barangan Yahudi, tapi cara hidup diorang tak boikot pulak. Pakaian ikut mereka, muamalat ikut mereka... pendek kata dah takde identiti orang Islam. Bagi kita Sunnah = Sunat, tak buat tak dosa, buat dapat pahala. Wallahualam. Renung-renungkan dan selamat beramal.

    ReplyDelete
  17. Yahudi jadi bijak tu kurniaan Allah kerana mereka insan terpilih.. tak perlu nak nafikan lagi kenapa hanya pada meraka ramai Nabi dan Rasul diturunkan, ramai cerdik pandai malahan memiliki tubuh badan yang paling cantik sekali. Menurut kajian genetik, ini disebabkan oleh oleh kecacatan/mutasi genetik yang diwarisi memandangkan golongan Yahudi sebelum ini hanya akan berkahwin sesama sendiri sahaja.

    Apa yang perlu dibenci ialah perangai dan ajaran Yahudi yang tamak dan sanggup memanipulasikan apa sahaja untuk mencapai kesenangan mereka. Bukan benci bulat-bulat pada bangsa mereka kerana ramai juga Yahudi yang baik dan Islam, sebagai contoh Yahudi di zaman Rasulullah dan sahabat.

    Lupakah semua siapakah yang mencipta elektrik? adakah bangsa lain akan terfikir benda2 macam ni kalau bukan Si Yahudi? Kerana elektriklah manusia seluruhnya menjadi moden seperti ini..

    Sering jugak dengar orang memaki hamun Israel, tetapi tahukah kamu bahawa perkataan Israel itu merujuk kepada nama samaran Nabi Ya'akub..

    Merujuk pada artikel ini, memang begitu amalan orang Yahudi.. ianya telah diterangkan dalam kitab Perjanjian Lama (gabungan taurat,zabur&suhuf2 nabi) khusus untuk orang Yahudi.

    kepada yang benci teramat sangat dengan Yahudi, ingatlah ini bukannya apa yang dikehendaki Islam dan Rasulullah S.A.W.. kewujudan meraka ianlah satu pengajaran untuk kita supaya dijadikan iktibar.. jangan jadi seperti bangsa Arab, tanah tergadai pun tak insaf lagi berkhianat sesama sendiri..

    Wallahualam

    ReplyDelete
  18. mungkin adat resam seperti memakan kurma serta mengasingkan makanan laut dan daging itu dipraktikkan sebelum zaman Nabi Muhammad S.A.W lagi...Wallahualam. Kenapa kalau mereka yang dilaknat Allah masih membuat perkara2 yang baik itu sedangkan kita pengikut Nabi Muhammad tidak pulak mempraktikkan benda2 tersebut.
    Bacalah petikan ini dgn hati yang terbuka...

    ReplyDelete
  19. yeaa....hari nih aku berjaya makan ikan rebus sahaja...dan kurangkan nasi

    ReplyDelete
  20. sila bace pautan post di link ni> http://keretamayat.blogspot.com/2009/02/kenapa-orang-islam-tidak-bijak.html

    kebetulan sungguh,tadi baru je dgr kuliah jumaat tentang nape yahudi bijak. kat kolej ni stiap hari jumaat ade kuliah jumaat dari 12.30 smpi 1.30ptg.lau org laki dgr khutbah,alhamdulillah pelajar prempuan dgr kuliah.yg bagi ceramah adalah lecturer2 prempuan sudh tentunye yg dijemput khas oleh AJK surau kolej. blh la lau pihak prempuan yg kt kampus lain nk bt aktiviti ni ms hari jumaat.byk manfaat nye.

    memg isi sebijik seperti dalam blog ni http://mengapa-yahudi-bijak.blogspot.com/ dan penceramah byk tekan kn selepas bace isi seperti dlm blog tu,iaitu didik anak sejak dari dlm kandungan lagi,lau yahudi mendgrkn anak mereka dgn music,kita biasekn ank kita dgr ayat alquran,dan apa yg ibu buat mase mengandung slalunya akan menghasilkan anak yg serupa dengan sifat ibu tu mase mengandung..

    jadi penting tuk wanita jaga emosi ketika mengandung, lau kita kuat menangis mase mengandung anak tu pun sikit2 asik nangis,mrh sikit nangis..org nogori kata benye'. dan penceramah penah jumpe budak prempuan 2 tahun kt masjid fasih bace surah al fatihah mcm org dewase.bila tye pd mak budak prempuan tu ape rahsia nye? mak dia ni rupenye guru mengajar mengaji..dah biase ajar org bace al fatihah,anak dia ni dalam bilik slalu dgr sampai pandai anak dia bace. dan pengalaman penceramah sendiri,mase mengandung dia byk tolong org dan bila anak dia umur 2 thn,anak dia nak makan sesuatu anak dia pelawa mak dia,tanye "mak nak" sambil tunjuk makanan tu kt mak dia..2 tahun tu dah mcm tu.sy ni pun dah tua bangka,penah buat ibu terase dlu,makan tak tinggalkan tuk
    ibu,nak tye jauh skali.oh!

    org yahudi latih buat latihan metematik mase mengandung, jadi insyaAllah cube bt pasni,bace byk bahan2 ilmiah supaya dapat meransang otak baby.

    sebab tu anak yahudi ni cepat pikap..hadiah nobel beratus dah org yahudi dpt,tp org islam 2 org je kot,lau x silap mase dgr ceramah td..jd memg beze..sebab penceramah ade bgth rating nye td siap sebut nama sp yahudi yg cerdik pandai tlalu ramai salah sorg elbert estein.elbert estein dan ade je org yahudi yg cerdik pandai dlm semua bidg..ramai plak tu.

    itulah,ilmu penting. sangat2 la penting..

    rumusan, mendidik anak seawal mengandung dan mesti kuasai ilmu.

    2 ni faktor penting..amalan membace pun sgt lemah dlm masyrakat malaysia..tmsk la sy.oh!

    anak-anak laki pun perlu diberi perhatian bila sudah akhil baligh.slalu ibu2 beri perhatian pade anak prempuan je kene jage diri dan lain2,anak laki x kisah kan pun pandai2 la sendiri. sebab tu kes rogol meningkat,dari kalangan belasan tahun pun,kerana Allah beri ilham pade anak laki ni semasa mengalami mimpi basah(akhil baligh),jadi mereka terdorong untuk mencube seperti dalam mimpi tu.jadi didik anak laki,beri pendedahan bagaimana nak kawal nafsu,ajar tundukkan pandangan,ajar tentang aurat,dan ajar dari segi kebersihan,pjagaan diri,anak laki pun rimas dengan perubahan keadaan fizikal mereka selepas baligh..tumbuh kumis dan lain2,bukan anak perempuan je yg x selesa.

    dan sy pn bsetuju..isteri2 pemimpin x tutup aurat..cmne nak pimpin masyarakat,andai kuarga terdekat pun tak tutup aurat..camne org nak respect dan yakin dgn kewibaan beliau.masalah sosial negara memg amat membimbangkan.fikirkanlah. kami nak pembgunan insaniah! jgn pembanguan negara je tapi modal insan down.wallahualam..

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh!

    Selepas membaca tesis hasil kajian tersebut, dan saya juga turut membaca kesemua komen-komen yang mengiringi, nampaknya ramai juga yang kagum dengan kebagusan tentang kaedah-kaedah yang digunakan oleh kaum Yahudi di dalam mendidik bayi-bayi mereka sejak dari dalam kandungan lagi.

    Ada beberapa perkara yang disebut di dalam kajian itu yang sebenarnya adalah kaedah mendidik anak-anak orang Islam yang tiada beza nampaknya dengan kaedah yang diamalkan kaum Yahudi. Seperti menyelesaikan soalan-soalan matematik sewaktu bayi masih dalam kandungan. Dalam Islam para ibu-ibu yang sedang hamil mereka disunatkan untuk memperbanyakkan amalan-amalan seperti membaca kitab suci AlQur'an dan melakukan solat sungguhpun fizikal ibu-ibu yang sedang hamil sebenarnya adalah sungguh payah dan begitu sukar untuk bergerak dengan aktif. Subhanallah.

    Tentang amalan yang dimulai dengan memakan buah-buahan terlebih dahulu sebelum memulai memakan makan tengahari atau makan malam bukannya memakan buah-buahan selepas habis makan yang sebenar sememangnya adalah suatu tuntutan dalam ajaran Islam.

    Dan tentang memakan buah kurma itu pula, adalah suatu sunnah Nabi yang tidak dapat dinafikan lagi sehinggakan di dalam bulan Ramadhan, tidak disebut nama lain selain buah kurma sebagai makanan untuk dijamah pada setiap kali waktu berbuka puasa, melainkan sekiranya tiada buah kurma baharulah boleh diganti dengan makanan manis lain atau pun sekadar air suam.

    Kita tentu sudah maklum tentang amalan "membelah mulut bayi" dengan buah kurma yang dikunyah terlebih dahulu dan dimasukkan perlahan-lahan ke dalam mulut bayi tersebut yang dilaksanakan sewaktu majlis bercukur rambut di kepala dalam Islam lebih dikenali sebagai adat bercukur jambul dalam adat resam bangsa Melayu.

    Tentang amalan orang Yahudi yang tidak makan bahagian kepala ikan juga sebenarnya tidak asing kepada orang Melayu dek, larangan sedemikian adalah begitu banyak tertulis dalam kitab-kitab agama Islam. Mengikut kitab tersebut anak-anak tidak dibenar memakan bahagian kepala ikan, kerana ianya boleh menyebabkan sianak tersebut menjadi bodoh atau pun bengap[bodoh kerana sukar menegerti dan mempelajari sesuatu].

    Tentang aktiviti menembak dan memanah itu yang sebenarnya adalah termasuk dua daripada aktiviti yang digalakkan untuk diajar kepada anak-anak orang Islam supaya mempelajarinya. Cumakan aktiviti berenang tidak dinyatakan di sini tetapi diganti dengan berlari nampaknya.

    Tentang larangan merokok dalam agama Islam, itu sudah jelas kerana kesemua ulamak telah bersependapat untuk meletakkan hukum makruh bagi larangan merokok. Bahkan terdapat persetujuan yakni sokongan terbaru daripada pakar-pakar mewakili banyak bidang seperti perubatan, syariah, perundangan, jenayah, kepolisan dan lain-lain yang telah menandatangani satu memorandum untuk memperkuatkan lagi larangan merokok lalu mengatakannya haram berdasarkan kemudaratan-kemudaratan atau risiko-risiko yang bakal ditanggung oleh perokok, walaupun ianya tidak boleh dianggap satu hukum Syariah yang sahih.

    Begitulah komen saya terhadap kajian atau tesis tersebut di atas.

    Terima kasih dan Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh.

    ReplyDelete
  22. Info bagus www.masyonow.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. org yahudi tak isap rokok, umat islam je yg lebih2 dgn iklan rokok.

    tp jgn lupe, yahudi ade yg konservatif (orthodox) dan liberal. kalo yg liberal tu hidup 2x5 mcm org kapir jugak.

    mmg dah jd fitrah musuh akan lbh kuat, pnah tak kita main game di mana musuh senang dikalahkan? takde kan?

    ReplyDelete
  24. from wikipedia melayu: pengambilan riba adalah berdosa sesama kaum Yahudi tetapi adalah dibenarkan dengan mereka yang bukan Yahudi.

    sebab tu kaya kot. lol.

    ReplyDelete
  25. Kesimpulannya : Yang Baik kita ambil dan yang tak baik kita buang . . .

    ReplyDelete
  26. Adieos_91 --saya sokong..."yg baik jadikan teladan,yg buruk jadikan sempadan"...kebanyakan org di dunia ni tau yahudi laknatullah ni teror hbis dlm bidang yg mereka ceburi...tapi yang sedihnya kebanyakan anak melayu sekarang ni hanyut dengan "5F" yg diperkenalkan yahudi..
    F-Film->mcm2 ideologi masonic,illuminati,lucah tak yah cakap la.
    F-Family->"laki/bini sama 2x5 main kayu 3".anak2 tak yah cerita la(tunjuk ajar ku sifu).cerai-berai beb.
    F-Fashion->gile ko...sape yg tak suka fesyen
    F-Fun->la ni kat malaysia berlumba-lumba org buat keramaian yg melampau...(fikir sendiri r)
    F-Food->korang cek makanan korang halal atau haram.korang tau ke ingredients yg dieorg pakai..."fikir2kan lah ye saudara2 seagamaku.

    "Hebat tak Yahudi,kau dok pungpang2x yahudi laknatlah, kejam lah,itu la ini la. kite perasan tak apa yg kite dah buat sebelum ni.ada ter include "5F" tak? hehe

    salam

    ReplyDelete
  27. Di bawah pula isi antara surah-surah boleh kita katakan isi kandungan kitab Talmud dan juga kitab-kitab suci lain yang mereka jadikan panduan.

    “Hanya orang-orang Yahudi yang manusia, sedangkan orang-orang non Yahudi bukanlah manusia, melainkan binatang.” (Kerithuth 6b hal.78, Jebhammoth 61a)

    “Orang-orang non-Yahudi diciptakan sebagai budak untuk melayani orang-orang Yahudi.” (Midrasch Talpioth 225)

    “Angka kelahiran orang-orang non-Yahudi harus ditekan sekecil mungkin.” (Zohar II, 4b)

    “Orang-orang non-Yahudi harus dijauhi, bahkan lebih daripada babi yang sakit.” (Orach Chaiim 57, 6a)

    “Tuhan (Yahweh) tidak pernah marah kepada orang-orang Yahudi, melainkan hanya (marah) kepada orang-orang non-Yahudi.” (Talmud IV/8/4a)

    “Di mana saja mereka (orang-orang Yahudi) datang, mereka akan menjadi pangeran raja-raja.” (Sanhedrin 104a)

    “Terhadap seorang non Yahudi tidak menjadikan orang Yahudi berzina. Bisa terkena hukuman bagi orang Yahudi hanya bila berzina dengan Yahudi lainnya, yaitu isteri seorang Yahudi. Isteri non-Yahudi tidak termasuk.” (Talmud IV/4/52b)

    “Tidak ada isteri bagi non-Yahudi, mereka sesungguhnya bukan isterinya.” (Talmud IV/4/81 dan 82ab)

    “Orang-orang Yahudi harus selalu berusaha untuk menipudaya orang-orang non Yahudi.” (Zohar I, 168a)

    “Jika dua orang Yahudi menipu orang non-Yahudi, mereka harus membahagi keuntungannya.” (Choschen Ham 183, 7)

    “Tetaplah terus berjual beli dengan orang-orang non-Yahudi, jika mereka harus membayar uang untuk itu.” (Abhodah Zarah 2a T)

    “Tanah orang non-Yahudi, kepunyaan orang Yahudi yang pertama kali menggunakannya.” (Babba Bathra 54b)

    “Setiap orang Yahudi boleh menggunakan kebohongan dan sumpah palsu untuk membawa seorang non-Yahudi kepada kejatuhan.” (Babha Kama 113a)

    “Kepemilikan orang non-Yahudi seperti padang pasir yang tidak dimiliki; dan semua orang (setiap Yahudi) yang merampasnya, berarti telah memilikinya.” (Talmud IV/3/54b)

    “Orang Yahudi boleh mengeksploitasi kesalahan orang non-Yahudi dan menipunya.” (Talmud IV/1/113b)

    “Orang Yahudi boleh mempraktikkan riba terhadap orang non-Yahudi.” (Talmud IV/2/70b)

    “Ketika Messiah (Raja Yahudi Terakhir atau Ratu Adil) datang, semuanya akan menjadi budak-budak orang-orang Yahudi.” (Erubin 43b)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diambil dari kitab apa ni..adakah semua yahudi mengamalkannya..

      Delete
  28. Islam mengajar umatnya makan buah-buahan dahulu sebelum memakan makanan lain. Islam juga menegah umatnya memakan makanan darat berserta makanan laut dalam setu menu. Malah makanan rugi Rasulullah adalah Kurma dan kekacang serta susu segar.

    Dalam kehidupan seharian, Islam mengajar umatnya untuk membaca Al-Quran secara berlagu, bersukan dengan cara memanah, menunggang kuda serta berenang.

    Nampak kaitan ini semua dengan artikel di atas? Yahudi mengambil ibrah kehidupan Islam untuk diprktikkan dalam kehidupan mereka, dan terbukti mereka kini menjadi bangsa yang bijak.

    andai umat Islam kembali kepada sunnah kehidupan...

    ReplyDelete
  29. Salam, dan selamat sejahtera,.... semua isi-isi yg dibentangkan adalah betul kerana islam juga daripada zaman dulu lagi memberi paduan sebegitu pada umatnya. YANG UTAMA KITA SEMUA KENA KEMBALI PADA AJARAN DAN SURUHAN ISLAM ITU SENDIRI. Skg ramai umat islam yg dah jauh daripada landasan yg sebenarnya. Jika di teliti dpd hadis2 nabi panduan yg diberikan untuk melahirkan manusia yg bijak sangatlah bnyk dan lebih hebat dpd apa yg di tulis diatas, cuma.....tepuk dada tanya iman.... MACAM MANA PUN YAHUDI MUSIH KITA YG NYATA.....tiada hebatnya bangsa ini kalau sekadar mengamal kelebihan duniawi,..sedangkan mereka adalah penghuni neraka untuk selama-lamanya.

    ReplyDelete
  30. YAHUDI DI HOLLYWOOD

    Sebuah artikel yang wajib dibaca dan disebarkan:

    http://www.sinema.my/yahudi-di-hollywood/

    ReplyDelete
  31. tak salah kutipan di atas, toh itu semua berasal dari sunah islam.
    yang jadi masalah sikap yahudi yang meniru sunnah islam, dan mengakui itu budaya mereka. apakah hal seperti itu yang ingin di ikuti juga?
    JADI JANGANLAH MENIRU DAN MEngakui seakan ia yang membuat, renungkanlah

    ReplyDelete
  32. Kartu Kredit Bukopin adalah Kartu Kredit dengan berbagai Program Menarik & Variatif untuk kebutuhan Anda beserta Keluarga yang tidak membedakan Tingkat Bunga Transaksi Belanja maupun Penarikan Uang Tunai.

    Untuk keperluan belanja atau kebutuhan tunai, Anda dapat mengandalkan Kartu Kredit Bukopin VISA dan MASTERCARD, Kartu ini memberikan banyak kemudahan dan sekaligus keuntungan bagi Anda.

    Tingkat Bunga yang tidak membedakan transaksi belanja maupun tarik tunai Kartu Kredit Bukopin VISA dan MASTER memberikan suku bunga yang ringan dan kompetitif.
    eward program
    Setiap transaksi belanja dengan Kartu Kredit Bukopin akan mendapat poin reward yang bisa di tukar dengan hadiah menarik.

    Executive Lounge
    Bagi pemegang Kartu Kredit Bukopin Platinum, tersedia fasilitas Airport Lounge untuk menunggu penerbangan di bandara yang bekerjasama, sehingga menjadikan perjalanan Anda lebih nyaman dan menyenangkan.

    Pembayaran Melalui E-Banking & ATM Bersama.
    Pembayaran tagihan Kartu Kredit Bukopin dapat dilakukan melalui Internet Banking, seluruh ATM Bukopin, ATM CIMB Niaga, ATM BNI, ATM BII, ATM BTN dan semua ATM Bank lain yang tergabung dalam jaringan ATM Bersama di seluruh Indonesia.

    Penarikan Tunai Via ATM.
    Nikmati bunga tarik tunai yang sama besarnya dengan bunga belanja. Biaya tarik tunai terendah hanya 2% atau minimal Rp.50 ribu (mana yang lebih besar).

    Bukopin One Payment.
    Fasilitas pembayaran rutin bulanan (berlaku untuk semua kartu) untuk Telkom, Speedy, PLN, Indovision, Palyja dan Aetra serta tagihan handphone pasca bayar (Tagihan pasca bayar dari operator : Telkomsel, XL, 3, Axis, Mobile-8, Esia), Top Up Pulsa (operator : Telkomsel, XL, Indosat, 3, Axis, Mobile-8 dan Esia).

    Purchase Protection Insurance.
    Secara otomatis seluruh barang yang dibeli dengan Kartu Kredit Bukopin Platinum dilindungi dari kerusakan atau kecurian dengan nilai perlindungan maksimal sebesar Rp.30 juta per barang. Perlindungan diberikan 30 hari sejak tanggal pembelian di wilayah Indonesia atau 40 hari untuk pembelian di luar negeri.

    Travel Accident Insurance.
    Pembelian tiket penerbangan dengan Kartu Kredit Bukopin, secara otomatis mendapatkan perlindungan asuransi kecelakaan, khusus untuk Kartu Kredit Bukopin Platinum perlindungan hingga Rp.4 miliar. Perlindungan diberikan sejak perjalanan ke bandara, selama di bandara, selama di pesawat dan turun dari pesawat hingga sampai di tempat tujuan.

    Travel Inconvenience Insurance.
    Sebagai pemegang Kartu Kredit Bukopin Platinum secara otomatis Anda mendapatkan perlindungan atas ketidaknyamanan yang disebabkan oleh keterlambatan penerbangan, kehilangan bagasi, keterlambatan bagasi.

    Cicilan 0%
    Manfaatkan fasilitas Cicilan Tanpa Bunga dari merchant-merchant pilihan Bank Bukopin.

    Call Center 24 Jam.
    Untuk informasi atau anda memerlukan bantuan segera, tersedia Layanan Call Center 24 Jam untuk Anda. Hubungi Halo Bukopin 14005, officer kami siap melayani Anda 24 Jam sehari, 7 hari seminggu.

    UNTUK PENGAJUAN AREA JATENG HUB CHAIRUL VIA SMS / TELP 085229348635.
    ALAMAT KANTOR JL BULUSTALAN 4 NO 418 SEMARANG.

    ReplyDelete
  33. Adakah Islam itu tidak pernah mengajar gaya hidup yang baik? Ini menunjukkan kita telah jauh dari agama sehingga tidak nampak malah mencari jauh disana. Bukan bangsa Yahudi yang hebat tapi kita sendiri yang membuta tuli percaya kajian ini sedangkan Dr stephen Carr Leon tidak pernah wujud !

    #copy paste dr internet#

    ReplyDelete
  34. Orang indonesia berpikir lebih maju, jadi diluar batas pemikiran bangsa lain. Jadi harap maklumlah. Banyaknya orang yg kurang pintar di indonesia juga di imbangi dengan banyaknya orang pintar di negara ini. Kalau nga percaya silakan datang ke mall taman palem, lantai 2 blok B no.05. Buktikan kalau kalian lebih pintar :p

    ReplyDelete
  35. biarlah diorang bijak. nikmat Allah kepada diorang. Diorang berjaya didunia pun, tak berjaya diakhirat buat apa kan. Allah sendiri mewahyukan ibadat mereka seperti debu yg ditiup angin pada hari angin yg kencang. yakni segala amal mereka buat sia sia. orang Islam nak pandai? baca Al-Quran. Al-Quran menajamkan minda. Usaha tu penting. Lepas usaha jangan lupa tawakal kepada Allah. segala kejayaan datang dari Allah dan kegagalan datang dari kita. kadang Allah memberi kegagalan supaya kita duduk mengadi kepada dia dan meminta pertolongan kat dia krn Dialah Maha Berkuasa lagi Maha Tinggi. itu kunci kejayaan kita. tu saja, selamat beramal :)

    ReplyDelete
  36. Mereka mengamalkan sunnah Rasulullah especially dari segi pemakanan..

    ReplyDelete
  37. permisi mas,, maaf skedar mau tanya kenapa bangsa yahudi sangat membenci orang islam dan sebaliknya?

    ReplyDelete
  38. Membaca tulisan ko ni admin aku yg x nk komen ni pon terpanggil utk komen jugak nk bagi ko paham betul2 sebelum nk tulis, ok cam ni, bab rokok tu aku mmg aku setuju sebab ada unsur pembaziran dan penyakit disitu tpi ko kene tau rokok ni bgi banyak2 negara dah tradisi budaya tok nenek dari jaman dlu cam shisa diarab lah. Tpi bab cara hidup ni aku confius sikit dari nama admin ni maybe u bukan islam lah ye klu ko nk comperkan cara hidup yahudi ngan cara hidup org islam indonesia jauh bro,masa pragnent mak kita memng x kan bagi ank tu denga muzik piano mozard bagai tpi mak org islam ni akan mengaji bagi ank dalam perut tu sejuk ingat tuhan bukan muzik yg melenakan ntah pape tu x ada langsung kaitan dengan kecerdikan, ko kata university kat indonesia tu berapa je? Ade ko buat research betul2 ni setau aku yang pernah sekolah kat sana belambak university ni ade 10 kali ganda dari yang ade kat mesia ni ko kene paham negara diorang tu besar. Bab bahasa inggris ko kate org indonesia ni x boleh susah nk paham? Wait nanti dlu ko tau sekolah satu aliran n kebanggan menggunakan bahasa kebangsaan? Aku agak ko mana tau sebab aku confious ko ni warga negara mana. Diorang tu bukn x tau berbahasa inggris ni tpi bukan semua la macam negara2 lain didunia yg bahasa kebangsaannya bkn b.inggris tpi diorang ni lebih bangga berbahasa kebangsaan. Bab bisnis ni pulak memang patut pon yahudi ni lebih menguasai sebab bisnis apapon yang penting tu modal dan negara2 yang ramai org yahudi ni dah menjajah negara2 dimerata dunia contoh amerika n portugis untuk kumpul kekayaan jadi diorang ade modal yg besar sampai sekarang ni ade ko paham? Bab makanan semua manusia didunia ni nk kan makanan yg sehat tpi masing2 daerah or tempat ade makanan asas yg jadi kebiasaan contoh india dengan roti, asia tenggara ni nasi la sebagai makanan ruji jadi x ade ape yang nk dipersoalkan. Klu ko rasa cara hidup org yahudi ni bagus sangat ko boleh ikut tpi kami org muslim xkan sesekali mengagungkan yahudi ni kami muslim ade cara hidup sendiri jadi x payah lah ko nk compare kan sebab reseach ko ni pon berat sebelah. Sekian

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. Yang aku pelik ade jugak org islam yang baca blog ni bersetuju ngan admin ni bertudung pulak tu, baca n hadam betul2 ape yg admin ni tulis die cube nk rendahkan cara hidup kita org islam ni dengan mengangkat konon nya cara hihup yahudi tu lah yang paling bagus. Admin ni org yahudi ni

    ReplyDelete
  41. Buang yang keruh, ambil yang jernih.

    Kalau kita kaji Islam, memang kebanyakan cara hidup mereka refer kepada Islam contohnya kebaikan makan ikan, kurma, kekacang, makan buah sebelum makanan berat, tidak campur 2 jenis daging dan lain-lain. So umat Islam kalau betul-betul ikut ajaran agama, insyaAllah semua hasilnya bagus :)

    ReplyDelete